Resmål
    inkvarteringar

      Frågor och svar om bokningen

      1. Hur söker jag efter en resa som passar mig?

      Du har möjlighet att välja mellan följande typer av resor i sökningen:

      • Flygpaketresor: Vid denna typ av resa ingår bokningen av ett boende och ett lämpligt flyg samt, i förekommande fall, även transfer.
      • Bara-boende: Du organiserar själv ankomst och avresa fritt. Bara boendet för din vistelse bokas genom oss.

      1.1 Sök efter en flygpaketresa

      Klicka på fliken &Flygresa& i sökningen.

      Resmål:

      Använd drop down-menyn för att välja önskat land, önskad region och/eller önskad plats.

      Avreseflygplats:

      Klicka på respektive ruta och en lista över möjliga avreseflygplatser öppnas upp. Välj önskad avreseflygplats med ett klick.

      Resande:

      Genom att klicka i rutan för resenärer öppnas en inmatningsmeny. Här klickar du på rätt alternativ för att ange antalet vuxna och barn som ska resa. Om barn ska resa med, väljer du deras ålder genom att klicka på + eller - för respektive barn. Ange barnens ålder som gäller vid återresan.

      Ankomst och avresa:

      Genom att klicka på ankomst- och avreserutorna öppnas kalendern. Med pilsymbolen till vänster och höger om månadens namn kan du växla fram och tillbaka mellan månaderna. Alternativt kan du använda de båda urvalsfälten för månad och år. Klicka helt enkelt bara på det datum du vill välja för att det ska föras över till ankomst- och avreserutorna.

      När du har klickat på &Sök resa& kommer du att visas tillgängliga erbjudanden inom din sökning.

      1.2 Sök efter ett boende dit man kör själv

      Klicka på fliken &Enbart boende& i sökningen.

      Resmål:

      Använd drop down-menyn för att välja önskat land, önskad region och/eller önskad plats.

      Resande:

      Genom att klicka i rutan för resenärer öppnas en inmatningsmeny. Här klickar du på rätt alternativ för att ange antalet vuxna och barn som ska resa. Om barn ska resa med, väljer du deras ålder genom att klicka på + eller - för respektive barn. Ange barnens ålder som gäller vid återresan.

      Ankomst och avresa:

      Genom att klicka på ankomst- och avreserutorna öppnas kalendern. Med pilsymbolen till vänster och höger om månadens namn kan du växla fram och tillbaka mellan månaderna. Alternativt kan du använda de båda urvalsfälten för månad och år. Klicka helt enkelt bara på det datum du vill välja för att det ska föras över till ankomst- och avreserutorna.

      När du har klickat på &Sök resa& kommer du att visas tillgängliga erbjudanden inom din sökning.

      2. Kan jag förfina eller ändra min sökning?

      Ja. Så fort sökningen är klar, syns olika filter på sidan med erbjudandena. Du kan välja ett eller flera filter genom att klicka i rutan bredvid de önskade kriterierna. Då visas enbart de erbjudanden som har de egenskaper du har valt att filtrera efter.

      Du kan anpassa dina reseuppgifter via knappen &ändra sökning& till vänster bredvid erbjudandena. När du klickar på &uppdatera& visas motsvarande erbjudanden. Via radioknappen &med flyg& eller &enbart boende& kan du anpassa valet i enlighet med den typ av resa du önskar.

      3. Hur gör jag för att visa och räkna ut priset?

      3.1 Efter att du har startat en sökning visas alla objekt som matchar dina sökkriterier. Till höger om fotot och objektets namn ser du ”Pris från … €”. Klicka med musen på från-priset och du förs vidare till nästa sida, där du via flikarna ”Boende” och ”Inkvartering” får mer utförliga beskrivningar samt fler bilder. Klickar du på fliken ”Period och pris”, visas tillgängliga inkvarteringar med exakta priser för de restider och det antal personer du har angett i sökningen.

      3.2 Observera att du endast kan få en prisberäkning om du dessförinnan har angett ett ankomst- och ett avresedatum samt antalet personer i sökmaskinen.

      3.3 Ifall du har sökt efter en flygresa, ingår flyget i priset som visas vid de tillgängliga inkvarteringarna. Transfern ingår enbart om detta nämns särskilt i erbjudandet.

      4. Var hittar jag mer information om erbjudandet?

      När du har valt ett objekt, får du en detaljerad beskrivning av objektet och de tillhörande inkvarteringarna via flikarna ”Boende” och ”Inkvartering”. Mer information får du under ”Perioder och priser” under de tillgängliga inkvarteringarna, genom att klicka på ”Detaljer om erbjudandet”. Om du har sökt efter en flygresa, finns mer information om flygtider och flygbolag om du klickar på ”Flygdetaljer”.

      5. Hur lägger jag till en hyrbil?

      5.1 Ifall en hyrbil finns tillgänglig i erbjudandet, visas alternativet ”Boka till hyrbil” ovanför den gula rutan med priset. Genom att klicka på alternativet visas de tillgängliga hyrbilarna samt länkar till hyresvillkoren och biluthyraren.

      5.2 Genom att klicka i den gula rutan med hyrbilspriset och tillägget &boka&, kan du lägga till hyrbilen i din bokning. Resans pris uppdateras samtidigt.

      5.3 Observera att du bokar hyrbilen via vår samarbetsparter Sunny Cars. Du får en särskild faktura på den tjänsten som också betalas direkt till arrangören. Alla andra underlag för hyrbilen får du också av Sunny Cars.

      6. Hur bokar jag?

      6.1 Genom att klicka på fliken &Perioder och priser& visas de inkvarteringar som finns tillgängliga med priset för den reseperiod och det antal personer du har angett i sökningen. Klicka med musen på det gula fältet med priset och tillägget &till bokning&, så kommer du vidare till bokningen.

      6.2 Ange nu dina personliga uppgifter och information om resenärerna. Observera att alla uppgifter, särskilt för- och efternamn och i förekommande fall även mellannamn, ska anges exakt så som de står på dina giltiga resehandlingar.

      6.3 Välj nu önskat betalningssätt och ange betalningsuppgifterna. Klicka därefter på knappen ”Boka nu och betala”.

      7. Allmänna affärsvillkor

      7.1 På bokningsformuläret och på den nedre delen av varje sida finns en länk till våra allmänna affärsvillkor, så att du kan läsa och spara dem.

      7.2 Vi vill påpeka att avtalstexten inte sparas. Naturligtvis får du alla relevanta bokningsuppgifter tillsammans med vår bokningsbekräftelse.

      8. Bokningsbekräftelse

      8.1 Efter att vi fått din bokning, får du en bekräftelse på att vi tagit emot den, eller en bokningsbekräftelse via e-post inom några minuter. I bekräftelsen finns alla detaljer om hur du går vidare.

      8.2 Om du inte har fått något e-brev från oss inom en timme efter att du har avslutat din bokning ber vi dig att kontakta oss.

      8.3 Om du bara fått en första bekräftelse på att vi tagit emot din bokning, så skickar vi som regel inom 24 timmar en bokningsbekräftelse inkl. faktura via e-post.

      9. Betalning

      Beroende på vilket erbjudande du vill boka sker betalningen av resepriset till oss eller till tjänsteleverantören på plats. Denna information visas under &Betalningsvarianter& när du har genomfört prisberäkning för valt objekt. Om betalningar sker till oss kan du under bokningen välja mellan följande betalningsvarianter:

      9.1 Betalning genom bankgiro:

      • När du har mottagit bokningsbekräftelsen ber vi dig att betala in förskottet på 20 % av totalbeloppet omgående.
      • Restbeloppet förfaller till betalning 42 dagar före resans början. För en del objekt är det möjligt att göra restbetalningen på plats vid ankomsten. Om detta erbjuds, visas det vid prisberäkningen.
      • Vid kortfristiga bokningar (inom 6 veckor före avresan) debiteras hela resans belopp. Vid de objekt som erbjuder restbetalning på plats, betalas även här enbart förskottsbetalningen, och resten betalas på plats vid ankomsten.
      • Det här betalningssättet är möjligt vid bara-boende-bokningar upp till 10 dagar före sista datum för gratis avbokning. Vid sista-minuten-bokningar och vid flygresor accepteras enbart följande betalningssätt.
      • Eventuella tillval eller extra tjänster som utnyttjas betalas på plats (om det inte framgår av objektsbeskrivningen att detta ingår i priset).

      9.2 Betalning via direktöverföring:

      • Vid betalning via direktöverföring vidarebefordras du under bokningsprocessen till ett överföringsformulär. Genom att ange dina online-bankuppgifter där, bekräftar du betalningen av din förskottsbetalning på 20 % av resans pris till ett bankkonto hos vår betalningsleverantör BS PAYONE Din betalning vidarebefordras därefter till oss via BS PAYONE.
      • Restbeloppet förfaller till betalning 42 dagar före resans början. Tillsammans med bokningsbekräftelser får du våra bankuppgifter för inbetalningen av restbeloppet.
      • Vid kortfristiga bokningar (inom de 6 sista veckorna före avresan) ska det totala beloppet för resan betalas in. Under bokningsprocessen förs du över till ett överföringsformulär där du genom att ange dina online-bankuppgifter bekräftar betalningen till ett bankkonto hos vår betalningsleverantör BS PAYONE. Din betalning vidarebefordras därefter till oss via BS PAYONE. Vid objekt där restbetalning på plats erbjuds, gör du här enbart förskottsbetalningen och betalar restbeloppet på plats vid ankomsten.
      • Det här betalningsalternativet är möjligt vid alla typer av resor.
      • Eventuella tillval eller extra tjänster som utnyttjas betalas på plats (om det inte framgår av objektsbeskrivningen att detta ingår i priset).

      9.3 Betalning med kreditkort:

      • Följande kort tas emot vid kortbetalning: Mastercard, VISA och American Express.
      • Vid en bokning som görs mer än 6 veckor innan resan påbörjas, har du möjlighet att välja om du vill betala hela summan direkt eller bara 20 % som förskottsbetalning. Om du väljer förskottsbetalningen ska restbetalningen betalas 42 dagar innan resan påbörjas, och observera då att ditt kreditkort fortfarande måste vara giltigt vid den tidpunkten. Vid de objekt som erbjuder restbetalning på plats, ska du också bara göra förskottsbetalningen, restbetalningen betalas på plats vid ankomsten.
      • Det här betalningsalternativet är möjligt vid alla typer av resor.
      • Eventuella tillval eller extra tjänster som utnyttjas betalas på plats (om det inte framgår av objektsbeskrivningen att detta ingår i priset).

      9.4 Betalning genom debitering:

      • Om du har ett bankkonto i Tyskkland eller Österrike kan du betala via autogiro.
      • Vid en bokning som görs mer än 6 veckor före resans början har du möjlighet att välja om du vill betala hela summan direkt, eller bara 20 % i förskottsbetalning. Om du väljer att bara betala förskottsbetalningen, kommer restbetalningen att förfalla 42 dagar före resans början. För objekt där restbetalning på plats erbjuds, görs också bara förskottsbetalningen, och resten betalas på plats vid ankomsten.
      • Det här betalningsalternativet är möjligt vid alla typer av resor.
      • Eventuella tilläggstjänster betalas på plats (såvida det inte uttryckligen står i objektsbeskrivningen att de är inkluderade i priset.

      9.5 Betalning via PayPal:

      • Om Ni har ett PayPal-konto, kan Ni göra betalningen via PayPal.
      • Vid en bokning som görs mer än 6 veckor före resans början har du möjlighet att välja om du vill betala hela summan direkt, eller bara 20 % i förskottsbetalning. Om du väljer att bara betala förskottsbetalningen, skickas strax före förfallodatum för restbetalningen en länk till dig, där du än en gång kan ange betalningsuppgifterna så att restbetalningen kan debiteras. För objekt där restbetalning på plats erbjuds, görs också bara förskottsbetalningen här, och resten betalas på plats vid ankomsten.
      • Det här betalningsalternativet är möjligt vid alla typer av resor.
      • Eventuella tilläggstjänster betalas på plats (såvida det inte uttryckligen står i objektsbeskrivningen att de är inkluderade i priset.

      10. Resehandlingar

      10.1 När hela priset för resan betalats till tjänsteproducenten på platsen, skickar vi en bokningsbekräftelse till dig med adressen och kontaktuppgifterna om boendet.

      10.2 Om hela resans pris eller förskottsbetalningen har gjorts till oss, sänder vi resehandlingarna med all nödvändig information efter betalningen av hela resans pris, alternativt vid varianten med restbetalning på plats,till dig via e-post, eller om du så önskar, via post utan kostnad.

      11. För din vägledning

      Naturligtvis finns medarbetarna på vårt kundcenter vid din sida för hjälp och råd, både före och under din bokning. Under din semester får du hjälp av personalen på ditt boende eller av vårt nät av kunniga medarbetare lokalt.